33 Pasangan Kahwin Serentak

Isnin, 21 Disember 2009

PENGANTIN bergambar beramai-ramai sempena mahlis pernikahan
berama-ramai Peringkat negeri Johor 2009 di Masjid Sultan Abu Bakar
pada 20 Disember 2009 bersamaan 03 Muharam 1431H.


Sempena sambutan Maal Hijrah 1431, 33 pasangan pengantin baru selamat melangsungkan perkahwinan secara beramai-ramai dalam satu majlis perkahwinan istimewa yang diadakan di Masjid Abu Bakar, Johor Bahru pada 20 Disember 2009.

Majlis perkahwinan yang dianjurkan kali kedua itu juga unik kerana turut membabitkan 13 pasangan Orang Asli selain pengantin dari luar negeri Johor serta saudara baru yang memeluk Islam.

Pengarah Jabatan Agama Johor (Jaj), A Rahman Jaffar, berkata kepelbagaian latar belakang pengantin itu sebenarnya memberi peluang dan ruang kepada pihaknya untuk melebar dan meluaskan jaringan dakwah selain penerapan syiar Islam kepada masyarakat bukan saja di negeri ini, malah juga di negeri lain.

“Justeru, program ini juga dilihat secara langsung menyahut seruan 1Malaysia seperti yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sekali gus ia diharap menyemarakkan lagi institusi dalam hubungan kekeluargaan,” katanya ketika ditemui selepas majlis itu.

Majlis Pernikahan Beramai-ramai Peringkat Negeri Johor 2009 di Kompleks Islam Johor bertemakan ‘Hijrah Insaniah’ itu yang dihadiri kira-kira 1,000 tetamu. Ia dianjurkan Jaj dengan kerjasama Majlis Agama Islam Johor (Maij) dan Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Johor.

A Rahman berkata, setiap pasangan hanya dikenakan bayaran minimum RM500 dan perbelanjaan keseluruhan mencecah RM20,000 termasuk kos jurunikah, pakaian pengantin, andaman, rakaman video, fotografi, pe-lamin dan jamuan.

“Sambutan baik apatah lagi tujuan majlis ini diadakan untuk membantu urusan pernikahan serta mengurangkan beban berkahwin dengan menyediakan kos yang minimum kerana kita sedia maklum ada di kalangan kita berdepan dengan ketidakseimbangan ekonomi dan kos sara hidup tinggi, ” katanya.

Pasangan pengantin Orang Asli, Mohammad Iman Majid, 22, dan Nur Ai-syah Abdullah,19, bersyukur kerana dapat menjadi antara pasangan pengantin yang diijabkabulkan menerusi program berkenaan selain dapat meringankan beban mereka.

Mohammad Iman berkata, beliau gembira kerana hasrat untuk memperisterikan Nur Aisyah termakbul apatah lagi kehidupan mereka sebagai nelayan tidak memudahkan untuk membuat urusan perkahwinan disebabkan faktor kewangan yang tidak menentu.

“Saya menganggap rezeki bergelar pengantin baru berkat memeluk Islam kira-kira dua tahun lalu manakala isteri pula bergelar saudara baru sejak lima tahun lalu, sekali gus melengkapkan impian kami untuk hidup bersama sehingga ke akhir hayat.

“Justeru, saya bercadang untuk membawa isteri mengelilingi lautan yang menjadi sumber rezeki kami menangkap ikan sebagai hadiah untuk bulan madu perkahwinan kami,” katanya yang berasal dari Kampung Bakar Batu di Permas Jaya di sini.

0 comments:

Catat Ulasan

Zikrullah

Photobucket

Jom Berhibur

Kalimah Cinta