Bagaikan kejutan elektrik

Selasa, 21 Jun 2011





Assalamualaikum..bersyukur dengan limpahan rahmat kasih-Nya, dapat juga berpeluang berceloteh disini pada kali ini. Hari ni masuk minggu ke-5 saya berkhidmat di SMK Pengkalan Chepa (2)..bermakna dah sebulan lebih bergelar pendidik.

Jika dulu, saya agak teragak-agak apabila ditanya oleh guru saya tentang 'apakah yang nak saya jadi apabila besar nanti?'..dengan teragak-agaknya saya menjawab..'saya nak jadi guru'... namun jauh, di sudut hati saya berkata "boleh ke aku nak jadi guru..cam tak layak je.'

Huhu..alhamdulillah, sedar tak sedar..cita-cita saya akhirnya tercapai.. saya sudah memilih jalan ini pada mula-mula saya mengisi borang UPU dahulu dan meletakkan bidang Pendidikan Islam di UPSI sebagai pilih pertama saya. Setelah melalui beberapa peringkat penapisan seperti Medsi, temuduga, semester satu sehinggalah saya semester tujuh kini..banyak yang saya pelajari dari realiti kehidupan ini.

Dan hari ini, setiap hari fikiran saya ligat memikirkan keadaan anak-anak didik saya..mencari jalan terbaik dalam proses mentarbiah mereka di samping dapat memuhasabah diri saya yang masih terlalu lemah ini..benar, mujahadah itu terlalu pahit untuk ditelan..aplikasi sabar juga terlalu sukar...

Melihat kerenah anak-anak didikku yang pelbagai ragam..menaikkan rasa amarah, kerisauan yang membuak-buak terhadap mereka..Bayangkanlah, setiap kali saya masuk..mere buat tak endah je..seolah-olah saya tidak wujud dalam kelas tersebut..sehinggakan saya terpaksa 'merasuah mereka dengan sebungkus gula-gula.' hem, barulah mereka nak dengar kata.

Berpeluang mengajar pelajar tingkatan dua begitu mencabar imanku..mencabar kesabaranku..benar kata-kata Saiyidina Umar al-Khattab bahawasanya : "Didiklah anakmu itu berlainan dengan keadaan kamu sekarang..kerana mereka telah dijadikan oleh Allah untuk zaman yang bukan zaman engkau." 

Mendidik anak-anak sekarang..bukan seperti mendidik anak-anak pada zaman terdahulu, perlu mengikut keadaan semasa..Bagaimanakah caranya???? saya pun masih mencari kaedah yang berkesan...


0 comments:

Catat Ulasan

Zikrullah

Photobucket

Jom Berhibur

Kalimah Cinta