Koleksi harta intelek

Isnin, 7 Mac 2011


Alhamdulillah..setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kepada ALLAH S.W.T. selawat dan salam ke atas junjungan mulia Rasulullah s.a.w..kerana DIA telah memelihara saya dari mensia-siakan manfaat Facebook dan tidak terpesong dari jalan-Nya..di bawah ini, antara koleksi ilham dari status Facebook saya yangtelah saya poskan di ruangan fb ini..untuk dikongsikan bersama kenalan-kenalan saya di ruangan laman sosial tersebut :-

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pergilah Sepi..bicara hati ini bergurindam sayu dengan bisikan rindu..bagaikan ombak rindu yang mula menghempas badai..kan ku setia menanti kehadiran mu kau yang satu untuk menjemputku ke mahligai kasih..cinta yang tiada akhirnya ini kan terus mekar walau hidup x semanis impian juga x seindah mimpi..~hatiku milikmu~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Terkadang lisan ringan untuk melatah, merintih untuk menzahirkan bebanan masalah yang ditanggung..malah,keimanan yang yazid & yanqus ini bersilih ganti mengasak jiwa.. sahutlah Firman ALLAH S.W.T dalam surah al-Baqarah ayat 153:"Hai org2 yg b'iman,jdkanlah SABAR & SOLAT sbg penolongmu. Sesungguhnya ALLAH bersama org2 yg SABAR."

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sama2 lah kita berusaha dan memperbaiki hubungan hubungan kita dengan Allah, untuk meraih redha dan cinta-NYA..usah terlalu mengejar & mengagungkan cinta manusia yang sementara cuma,cintakan bunga-bunga kan layu,cinta manusia-manusia kan pergi,cintakan ALLAH-kekal selamanya. HATI KU MILIK-MU ROBBI.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Menghitung detik waktu yang kian jauh meninggalkan..aku yang masih terkapai-kapai kelemasan dalam ombak badai yang melanda..serasa masih kedengaran deru ombak yang menghempas pepasir pantai..nyiru angin yang membuai begitu mendamaikan..hilai tawa sang anak kecil..berlari berkejaran..masih wujudkah kedamaian itu?masih berpeluangkah aku untuk mudik ke tepian pantai?

Jika anda xtahu..jgn segan silu utk berkata tak tahu..& jgn buat2 seolah2 anda tahu..kerana dikhuatiri lbh ramai yang tidak tahu disebabkan ketidakketahuan anda...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Alhamdulillah..segala puji bagi Allah dengan limpahan rahmat-NYA ini..=) kan ku teruskan langkah ini hingga denyutan nafas yang terakhir..mencari satu kebenaran..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ukhwah itu indah..lebih2 lagi jika disimpulkan dgn simpulan cinta ilahi..usah memilih-milih dalam bersahabat..terimalah mereka seadanya..mgkn ini boleh dijadikan wasilah da'wah..bersama2 dlm merebut Cinta Allah..itulah HALAQAH CINTA ROBBI..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Berbanggalah jika kita mampu menangis kerana rasa cinta kita kepada kekasih ALLAH, RASULULLAH S.A.W...masih dilembutkan hati oleh-NYA sehingga berjaya menitiskan air mata..sesungguhnya, org banyak menangis (krn takut kepada Allah) di dunia, akan banyak ketawa di akhirat kelak.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Seseorang yang bertudung bukan semestinya dia menutup aurat..TETAPI seseorang yang menutup aurat semestinya bermakna dia bertudung.

Aku bukan insan yg selayaknya untuk bergerak seiring dgnmu..namun ku cuba untuk teguh berdiri..mengatur langkah mengikuti jejakmu..walau langkahku agak perlahan..namun,besarnya harapan ingin bersama2 meneruskan perjuanganmu..biarpun aku tahu..diri ku belum mampu untuk bersama dengan mu di jannah-Nya..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Cinta bisa membuatkan diri berada di awangan..namun jika x didasari dengan cinta ALLAH..ia bisa menjunamkan kita jauh ke dasar lautan..mungkin jua lemas di lautan..kerana terlalu mengagungkan cinta yg sementara cuma..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Cinta itu anugerah..cinta juga lahir dari rasa fitrah..tanpa cinta,kita x kan kenal Pencipta Cinta,tanpa cinta kita xkan mengenal erti kasih-sayang..namun,jika menyalahgunakan cinta..segala-galanya bagai debu2 yang berterbangan..kehilangan cinta dan kasih-sayang ALLAH..kehilangan cinta manusia..mencintai manusia kerana Allah mesti diiringi dengan syariat/peraturan yang telah ditetapkan oleh ALLAH..berusahalah menjaga kesucian cinta hanya kerana ALLAH.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Menghitung detik waktu....saat ajal yang kian menghampiri..resah gelisah menantikan saat sakaratul maut menghampiri..bagaikan terbayang malaikat izrail mula mencabut nyawa..tika itu,tiada guna lagi harta,pangkat,keluarga..semuanya bakal ditinggalkan..hanya membawa bekal amalan..peneman di alam barzakh..alam akhirat yang kekal untuk selama-lamanya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

YA ALLAH,p'mdhkanlah shbt2 yg ku kasihi ini m'duduki imtihan-Mu,Jdkanlah debaran di jiwanya disebabkan risau jk gagal melamar redho-Mu,dengarilah rintihannya yg sggup b'susah demi ilmu-Mu,Terimalah air matanya sbg penyejuk kmurkaan-Mu,belailah jiwanya di saat dia t'kulai lemah agr t'hindar dia dr m'harapkan selain-Mu, Ya Allah..aku tahu tiada yg lbh m'bahagiakannya mlainkan KEJAYAAN DI JETI P'SINGGAHAN INI utk dibw pulang ke kg. akhirat kami..ALLAAHUMMA NAJJIHNA FI KULLI IMTIHAN. FID DUNIA WAL AKHIROH..aamiin..SALAM IMTIHAN!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Revolution of UPSI


~gambar hiasan~

Assalamualaikum wbt..sedar atau tidak...bahawa saya sekarang telah memasuki semester 2 dalam tahun 3..dan tahun ini juga pertama kali sepanjang berada disini..menjalani dan menghabiskan 3 semester dalam masa setahun..biasanya di peringkat IPT..para pelajar diwajibkan untuk menghabiskan 2 semester dalam masa setahun..namun, disebabkan perubahan di peringkat Kementerian Pelajaran Tinggi yang bersangkut-paut dengan kemasukan pelajar baru ke universiti pada bulan September ini..

Tarikh praktikal kami terpaksa diawalkan, yang pada asalnya telah disepakati untuk dilaksanakan pada julai 2011..Namun, hal ini terpaksa dibubar dengan serta merta memandangkan kemasukan pelajar baru sudah dilewatkan 2 bulan..dan kami wajib untuk mengawalkan tarikh praktikal pada 09/05/2011 hingga 26/08/2011.

Memang agak kelam-kabut, apabila memikirkan 'keterpaksaan' kami untuk menamatkan tempoh pengajian kami dalam masa setahun ini..sekarang, sudah memasuki minggu ke-8 kuliah kami di bumi UPSI, sem 7 kami bermula bulan Mei hingga bulan Ogos ini..dan diteruskan pula kuliah kami pada semester Ogos dan merupakan tahun akhir bagi kami..dan dijangka menamatkan alam pengajian pada hujung bulan Januari 2012..lebih awal dari tempoh yang sebenarnya..dan kami konvokesyen pada bulan Mac tahun yang sama iaitu 2012..Subhaanallah..terlalu singkat masa tersebut.

Lisan ini mudah melatah sesekali diuji..hati tidak henti-henti merintih..bagaimana harusku lalui hidup sepanjang tahun ini?assignment...latihan ilmiah (tesis), kuliah, final exam, praktikal di sekolah, presentation dan lain-lain..Sukar untuk aplikasi kemurnian S.A.B.A.R dan R.E.D.H.O...

Maka, bermula disinilah..saya dan sahabat seperjuangan membina kekuatan..membina semangat untuk teguh berdiri..terus bangkit berjuang pada  jalan Allah, di medan ilmu ini kami mula mengatur langkah..mengaplikasi kepentingan sabar dan redho dengan setiap ujian yang menimpa kami. Tidak guna lagi, lisan melatah..memaki hamun..sebaliknya, laluilah ujian ini dengan tabah..inilah sunnah orang yang berjuang..walau Mujahadah  itu terlalu pahit untuk ditelah..Yakinlah..Natijahnya terlalu manis..menikmati syurga idaman setiap makhluk ALLAH S.W.T.

Zikrullah

Photobucket

Jom Berhibur